۞ امام خامنه ای(مدظله العالی):
اگر زحمات شما[خبرنگارها] نباشد، این لحظه‌ها هرگز ماندگار نمی‌شود؛ شما آن را حفظ می‌کنید و در اختیار افکار مردم قرار می‌دهید.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » سیاسی » فرهنگی
  • شناسه : 8501
  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
  • 40 بازدید
  • ارسال توسط :
مستند «تئوریسین خشونت» در کرمانشاه نقد شد

مستند «تئوریسین خشونت» در کرمانشاه نقد شد

به گزارش پاتاق نیوز، مستند «تئوریسین خشونت» با حضور اساتید دانشگاه در کرمانشاه نقد شد. سالن اجتماعات کتابخانه امیرکبیر عصر امروز شاهد اکران و نقد مستند «تئوریسین خشونت» بود؛ این مستند که به بررسی زندگی و دیدگاه‌های فردید یکی از فیلسوفان است. اکران این مستند در مورد این فیلسوف بزرگ که مورد علاقه شهید حسین علیخانی – […]

به گزارش پاتاق نیوز، مستند «تئوریسین خشونت» با حضور اساتید دانشگاه در کرمانشاه نقد شد.

سالن اجتماعات کتابخانه امیرکبیر عصر امروز شاهد اکران و نقد مستند «تئوریسین خشونت» بود؛ این مستند که به بررسی زندگی و دیدگاه‌های فردید یکی از فیلسوفان است.

اکران این مستند در مورد این فیلسوف بزرگ که مورد علاقه شهید حسین علیخانی – شهید مدافع حرم – نیز بوده با حضور خانواده این شهید بزرگوار، اساتید دانشگاه، هنرمندان و عموم مردم برگزار شد.

جلسه بررسی مستند فردید با همکاری سازمان اوج و اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، به همراه معرفی و تحلیل کتاب «دیدار فرهی و آخرالزمان» برگزار شد.

در ابتدای جلسه این مستند در قالب بیان دیدگاه های مختلف درباره فردید اکران شد که زندگانی پرفراز و نشیب او را به تصویر کشید مستندی که حاکی از پیش بینی های صحیح وی از آینده عبدالکریم سروش و مخالفت او با قرآن بود.

در ادامه نیز کارشناسانی به نقد مستند فردید پرداختند که سخن همگی آنها بر والا بودن شخصیت فردید جدای از شخصیت دینی او، تکذیب خشونت گرایی وی و…حکایت داشت.

شهید علیخانی به طور جدی درصدد نشر آثار فردید بود

معاون نهاد کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت:شهید علیخانی به طور جدی درصدد نشر آثار فردید بوده است.

رضا کریمی با بیان اینکه استان کرمانشاه نیازمند اکران چنین مستندهایی است، اظهار داشت: مستند تئوریسین خشونت با همکاری قرارگاه کربلا ساخته شد که تا کنون به صورت عمومی به اکران در نیامده بود.

وی افزود: این مستند به یاد شهید حاج حسین علیخانی سردار مدافع حرم در آستانه سالروز شهادت وی اکران شده که به شخصیت فردید بسیار اهمیت می داده است.

کریمی با بیان اینکه بخشی از جریان های فکری در انقلاب به فردید انتقادهای جدی وارد می‌کنند، خاطرنشان کرد: کتاب دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان مهم‌ترین کتابی بود که توسط شهید علیخانی تبلیغ می شده است.

معاون نهاد کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با بیان اینکه فردید فیلسوفی شفاهی بوده است، گفت: شهید علیخانی به طور جدی در صدد نشر سخنرانی های فردید بوده است که در اواسط تلاش های خود برای نشر سخنرانی های او متوجه چاپ کتاب سخنرانی های فردید توسط فردی دیگر می شود.

کریمی بیان داشت: نخستین بار اصطلاح غرب زدگی از فردید نقل شده است؛ فردید بر روی فضای فکری شهید آوینی بسیار اثرگذار بوده است. وی در عین برخورداری از خشونت کلامی عملاً مروج خشونت نبوده است.

مخالفان فردید شخصیت اخلاقی او را با نظام فکری وی خلط کرده‌اند

یک استاد دانشگاه هم گفت: مخالفان فردید شخصیت اخلاقی او را با نظام فکری وی خلط کرده‌اند و این نتیجه غلطی است.

محمد مهدی حاتمی در جلسه اکران و نقد مستند فردید اظهار داشت: فردید در دوران بلوغ فکری خود هیچ اثر مکتوبی بر جای نگذاشته است و این سخن گفتن از وی را دشوار می کند.

وی افزود: مخالفان فردید شخصیت اخلاقی او را با نظام فکری وی خلط کرده‌اند و این استنتاج غلطی است زیرا بین ویژگی های اخلاقی و نظام اندیشه‌های افراد نمی توان رابطه برقرار کرد.

حاتمی با بیان اینکه اگر فردی در دینداری دچار اشتباه شده است ربطی به نظام فکری او ندارند، گفت:همچنین خشونت رابطه ضرورتا انتقال پذیری ندارد و اگر استاد خشونت داشته باشد بنا نیست که شاگردان وی نیز خشن تربیت شوند بنابراین از این منظر نمی توان فردید را مورد نقد قرار داد.

یک استاد دانشگاه بیان کرد: در پاسخ به اینکه چرا غربی ها پیشرفت کردند اما مسلمانان از قافله پیشرفت عقب ماندند پاسخ های مختلفی از سوی روشنفکران بیان شده است که فردید هیچ یک از آنها را نپذیرفته است.

وی افزود: عده ای از روشنفکران پاسخ را در وضعیت اخلاقی جهان غرب می‌دانستند و معتقد بودند که ایرانی‌ها دروغگو و ظاهرساز هستند، اما غربی ها فاقد این ویژگی های منفی اند اما فردید این را نپذیرفت و معتقد بود که یک رویداد تاریخی در غرب رخ داده که سبب شده انسان غربی، اخلاقی متناسب با پیشرفت داشته باشد.

حاتمی عنوان کرد: عده دیگری از روشنفکران وضعیت دینی ایرانی ها را علت عقب ماندن از پیشرفت دانستند و معتقد بودند که دین اسلام سبب دنیا زدگی شده در حالی که غربی‌ها دین را کنار گذاشته‌اند اما فردید این پاسخ را قانع کننده نمی دانست.

حاتمی عنوان کرد: همچنین عده دیگری از روشنفکران پاسخهای جامعه شناسانه به این پرسش می دادند و معتقد بودند غربی‌ها به کار جمعی تمایل داشتند در حالی که در ایران این روحیه وجود ندارد و عده‌ای دیگر از روشنفکران معتقد بودند که غربی‌ها به واسطه دموکراسی پیشرفت کردند اما باز هم فردید این پاسخ را نپذیرفت.

حاتمی خاطرنشان کرد: برخی دیگر از روشنفکران درصدد پاسخ دادن با نگاه علمی بودند اما فردید هیچ یک از این پاسخ ها را نپذیرفت و با کاوش در فلسفه و گرایش به هایدگر در صدد پاسخ برآمد.

وی افزود: به عقیده ی هایدگر در قرون ۱۶ و ۱۷ رخدادی تاریخی در غرب رخ داده که در قرن ۱۸ و ۱۹ بسط یافته و در قرن بیستم عالمگیر شده و آن رخداد تاریخی نسبت انسان با عالم در عصر جدید را متحول ساخته است.

حاتمی با بیان اینکه فردید این نظریه را درباره نسبت انسان و عالم پذیرفت، عنوان کرد: انسان سنتی رابطه خود را با عالم نسبت جز به کل می داند و با جهان تعارض پیدا نمی‌کند اما انسان مدرن با عالم تقابل و تعارض دارد.

وی عنوان کرد: بنا به تفکر فردید در رابطه غرب جدایی انسان از هستی مطرح است و این رابطه به دلایلی از جمله اینکه انسان تنها رابطه خود را با عالم اصیل می داند و سایر روابط را پوچ می پندارد و اینکه انسان در صدد تخریب سکونتگاه اصلی خود یعنی زمین برمی آید و همچنین سایر منابع فکری را بی ارزش می داند خطرناک خواهد بود.

حاتمی خاطر‌نشان کرد: بنا به نظر فردید غرب از هستی جدا شده است و هنرمندان و متفکران باید رابطه ای میان انسان و هستی را بیابند که از سنخ جدایی نباشد بنابراین متفکران و هنرمندان می‌توانند با غرب مبارزه کنند.

فردید چالش برانگیزترین متفکر عصر زمان است

یکی دیگر از اساتید دانشگاه فردید را چالش برانگیزترین متفکر عصر زمان دانست.

افشین احمدپور نیز در جلسه اکران و نقد مستند فردید، اظهار داشت: فردید چالش برانگیز ترین متفکر عصر زمان است که در صف مخالفان او افراد صاحب نظری قرار دارد.

وی با بیان اینکه شمار افرادی که فردید در راه شناخته اند بسیار نادر است، افزود: سرچشمه فکری فردید محل نزاع است زیرا تفکرات وی از طرفی از عرفان ابن عربی کمک می گیرد که حتی در قم نیز هنوز مخالفانی جدی دارد و از سوی دیگر غرب زدگی را از هایدگر عاریه گرفته است که در دنیا موافقان و مخالفان بزرگی دارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مشکل فردید بیشتر به سرچشمه‌های تفکر او باز می‌گردد. تا هنگامی که آثار فردید به صورت درست منتشر نشود نمی توان درباره او قضاوت درستی داشت و در کتابی که درباره سخنان فردید منتشر شده ویراستاری مشکلاتی جدی دارد.

وی با تاکید بر این که یک نفر دیگر باید کتاب منتشر شده درباره فردید را ویرایش کند، گفت: برخی به شفاهی بودن تفکر فردید اشکال گرفته اند در حالی که در عصر حاضر نیز فیلسوفان شفاهی داریم و بسیاری از آثار شهید مطهری و حتی مرحوم شریعتی به صورت شفاهی بوده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*