• امروز : جمعه - ۲۷ فروردین - ۱۴۰۰
  • برابر با : 5 - رمضان - 1442
  • برابر با : Friday - 16 April - 2021

هنوز ” کراوات ها باز نشدند”

  • کد خبر : 9289
  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰:۰۵
هنوز ” کراوات ها باز نشدند”

به گزارش پاتاق نیوز، با گذشت ماه ها از سال تحصیلی هنوز کروات ها باز نشده اند. ۳ ماه از سال گذشته، اما در کمال ناباوری در مدارس دولتی!!! شهر شهید پرور کرمانشاه( هنرستان دخترانه دولتی……) شاهد تحمیل اجباری لباس فرمی به همراه شاخصترین نماد فرهنگ غرب یعنی “کروات” هستیم. با بی تفاوتی مسوولین آموزش و […]

به گزارش پاتاق نیوز، با گذشت ماه ها از سال تحصیلی هنوز کروات ها باز نشده اند.

۳ ماه از سال گذشته، اما در کمال ناباوری در مدارس دولتی!!! شهر شهید پرور کرمانشاه( هنرستان دخترانه دولتی……) شاهد تحمیل اجباری لباس فرمی به همراه شاخصترین نماد فرهنگ غرب یعنی “کروات” هستیم. با بی تفاوتی مسوولین آموزش و پرورش استان کرمانشاه و “باز نشدن کراوات ها” از گردن دختران مظلوم و معصوم هنرستانی در مدت این چندماه پاییزی، شائبه تعمد و لجاجت در تبلیغ و ترویج فرهنگ غربی و اجرای در سکوت روح سند ۲۰۳۰ بر مدیریت آموزشی استان قوت بیشتری به خود گرفته است. اما گله مندی و تعجب بیشتر فعالین فرهنگی از سکوت معنادار و یا خواب غفلت سایر دستگاه های نظارتی بر این مهم است!؟! آن هم پس از تلخکامی تحمیل و توزیع تصاویر رقص و پایکوبی هماهنگ، هدفمند و طراحی شده در مدارس دخترانه سال گذشته با آهنگی مبتذل و رکیک ترین الفاظ!

در همین راستا، چند نکته جهت تنویر افکار عمومی به رشته تحریر بیان میگردد:

۱) هر مسلمان عاقل و بالغی خصوصا فعال در عرصه فرهنگ و آموزش یقینا حکم اسلامی در خصوص استفاده از نمادهای غیر مسلمین را در پوشش، بارها و بارها خوانده و شنیده است؛ بدین معنی که اگر مسلمانان در لباس، کفش، کلاه، انگشتر، گردن بند و سایر پوشیدنی‌ها، خود را شبیه کافران و غیر مسلمین سازند؛ همانند پوشیدن کراوات، پاپیون و لباس‌هایی با مدل‌ها و تصاویر مخصوص به کفار و غیرمسلمین که شعار و مروج فرهنگ آنان است. از آن نهی شده‌اند که در روایات تشبه به جد مورد تاکید قرار گرفته است(۱) و عموم مراجع هم به صراحت پوشیدن و زدن کروات را به هیچ وجه جایز نمیدانن…

۲) استفاده از نمادهای غیر مسلمین مانند کروات -که به تعبیری پرچم فرهنگ و تفکر غرب است- منجر به نفی خودباوری و خویش ارزشمندی میگردد و دانش آموزان را به طرف فرهنگ “” غیر”” تشویق و ترغیب خواهد نمود که این درست نقطه مقابل احساس خودباوری، تعلق خاطر به هویت ملی و دینی قرار دارد…

۳) اگر بر فرض مثال در یکی از  کشورهای غربی به دانش آموزان مدارس نمادهایی از مسلمین  مثل چفیه را الزام و تحمیل کنند… عکس العمل توسط مسوولین فرهنگی و حتی سیاسی آن کشور چه خواهد بود…

۴) آیا سادگی نیست که بپنداریم خبط صورت گرفته که رگ هایی از تن دادن به روح سند ننگین ۲۰۳۰  است که رهبری از آن با  چنین تعبیری یاد میکنند که: “دستورات و توصیه های این سند طوری است که آموزش و پرورش، مناسبات فکری شاگردان را جوری تنظیم کند که اساس زندگی شان طبق تفکر غربی باشد، یعنی شما سرباز درست کنید برای انگلیس و آمریکا و بقیه ی این وحشی های کروات زده…  همین هایی که آدم میکشند و به آدم کش کمک میکنند، بدون اینکه خم به ابرو بیاورند”، ناشی از سوی فرد یا افرادی نا آگاه است… که اگر هم اینطور باشد… سپردن مسوولیت و تصمیم سازی فرهنگی و آموزشی به چنین خرس خاله هایی جفایی است بس مضاعف …

۵) گرچه محتمل دانستن هو و جنجال آفرینی هایی از قبیل: حجاب، کروات، ورود زنان به ورزشگاها  به جای پرداختن به مطالبات واقعی جامعه زنان و دختران از جمله: ازدواج، شغل و … برای فرار از پاسخگویی دولتمردان به اصطلاح تدبیر و امید  نسبت به عملکردشان نیز مبین است و یقینا در ماها و روزهای آتی به انتخابات این خط فریب پر رنگ تر  نیز خواهد شد… .

۶) انشاالله که اتفاق نامبارک ذکر شده به زودی برطرف و در آینده شاهد رویدادهایی اینچنین در آموزش و پرورش نباشیم و البته امید داریم که حضور خیل عظیم معلمان و فرهنگیان دلسوز و متعهد خود مانع رخدادهای اینچنینی گردد.

۱. شیخ صدوق، علل الشرایع، ۳۴۸؛ طوسی، تهذیب ۶، ۱۷۳؛ حر عاملی، ۳، ۲۷۹

پوریا جلالی – کارشناس مسائل فرهنگی

لینک کوتاه : http://pataghnews.ir/?p=9289
  • 191 بازدید

برچسب ها

مطالب مشابه