۞ امام خامنه ای(مدظله العالی):
اگر زحمات شما[خبرنگارها] نباشد، این لحظه‌ها هرگز ماندگار نمی‌شود؛ شما آن را حفظ می‌کنید و در اختیار افکار مردم قرار می‌دهید.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » گزارش
  • شناسه : 6744
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
  • 242 بازدید
  • ارسال توسط :
پایانه‌ای که در شأن یک کلانشهر نیست

پایانه‌ای که در شأن یک کلانشهر نیست

به گزارش پاتاق نیوز، به نقل از  خبرگزاری تسنیم، موقعیت استراتژیک کلانشهر کرمانشاه، زیارت عتبات عالیات و آغاز سفرهای تابستانی مسافران بسیاری را به سمت کرمانشاه می‌کشاند و از طرفی بیشتر حمل و نقل مسافر به وسیله ناوگان اتوبوسرانی انجام می‌شود اما کیفیت پایانه مسافربری کرمانشاه به عنوان ویترین شهر مغفول مانده است. نداشتن سالن […]

به گزارش پاتاق نیوز، به نقل از  خبرگزاری تسنیم، موقعیت استراتژیک کلانشهر کرمانشاه، زیارت عتبات عالیات و آغاز سفرهای تابستانی مسافران بسیاری را به سمت کرمانشاه می‌کشاند و از طرفی بیشتر حمل و نقل مسافر به وسیله ناوگان اتوبوسرانی انجام می‌شود اما کیفیت پایانه مسافربری کرمانشاه به عنوان ویترین شهر مغفول مانده است.

نداشتن سالن انتظار و استراحتگاه در خور شأن مسافران، نبود اماکن مناسب جهت پذیرایی از شهروندان و مسافران، وضعیت نامناسب سرویس‌های بهداشتی و دریافت هزینه از مسافران، فضای نامناسب داخلی، وضعیت نامناسب محوطه و نبود امکانات رفاهی و تفریحی مناسب برای کودکان و بوفه مناسب از جمله مشکلات پایانه مسافربری کرمانشاه است.

قانون‌گذار وظیفه نظارت بر شرکت‌ها و مؤسسات حمل ونقل مسافربری برون شهری را برعهده ادارات کل حمل ونقل و پایانه‌ها و وظیفه ساخت، نگهداری و بهره‌برداری از پایانه‌های مسافربری را بر عهده شهرداری‌ها قرار داده اما ظاهر نامناسب و ناتوانی در ارائه خدمات مناسب به مسافران حاکی از غفلت مسئولان شهرداری از این ویترین شهری است.

هرچند دست جارچیان و دلالان که روزگاری به معضل و عامل ناامنی برای مسافران در پایانه مسافربری شهید کاویانی محسوب می‌شدند، اکنون کوتاه شده اما حضور دست‌فروشان و متکدیان متعدد علاوه بر ایجاد بی‌نظمی و مخدوش کردن چهره ترمینال سبب ایجاد نارضایتی برای مسافران و رانندگان شده است که باید برای این موضوع نیز چاره‌‌اندیشی شود.

برخورد قانونی با رانندگان متخلف در پایانه مسافربری شهید کاویانی

افشار عبدی مدیر پایانه‌های شهرداری کرمانشاه با اشاره به اینکه دو پایانه مسافربری ترمینال شهید کاویانی و راه کربلا در شهر کرمانشاه مشغول فعالیت است اظهار داشت: ترمینال شهید کاویانی در سال ۷۴ به بهره‌برداری رسیده است و بافت قدیمی دارد.

عبدی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای پایانه‌ها کلان است و به همین دلیل امسال به دنبال برون‌سپاری و جذب سرمایه‌گذار هستیم گفت: برای بازپیرایی ترمینال شهید کاویانی اقداماتی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ترمینال دارای رستورانی به مساحت ۶۵۰ متر است و شرکت‌های تعاونی حق ایجاد کافی‌شاپ در ترمینال را ندارند افزود: از دی ماه سال گذشته با مسئولان اردوگاه چشمه‌سفید و نیروی انتظامی برای جمع‌آوری متکدیان ترمینال هماهنگی شده است.

عبدی با بیان اینکه از یکسال و نیم گذشته جلساتی با مدیرکل حمل و نقل و راهداری استان به منظور جمع‌آوری دلالان در ترمینال شهید کاویانی برگزار شده است گفت: از دی ماه گذشته سالن مرکزی فروش بلیت در این ترمینال راه‌اندازی و جارچیان بعد از ۲۲ سال جمع‌آوری شدند.

مدیر پایانه‌های شهرداری کرمانشاه افزود: چنانچه راننده‌ای مسافر غیرمجاز سوار کند تخلف کرده و به کمیسیون ماده ۱۱ سازمان حمل و نقل معرفی می‌شود که براساس قوانین با آن برخورد می‌شود و شرکت‌های متخلف نیز به کمیسیون ماده ۱۲ معرفی می‌شوند.

عبدی با بیان اینکه سرویس‌های بهداشتی در ترمینال شهید کاویانی بازپیرایی و به بخش خصوصی واگذار شده است گفت: تلاش می‌شود که قراردادی منعقد و بابت نگهداری این سرویس‌ها به متصدی مبلغی پرداخت شود که از مردم هزینه‌‌ای دریافت نشود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از استان‌ها از این طرح کرمانشاه به عنوان الگو استفاده می‌کنند بیان کرد: ۱۴ شرکت تعاونی در ترمینال شهید کاویانی وجود دارد که دارای مالک هستند و شهرداری سهمی در مالکیت آن‌ها ندارد؛ بنابراین باید نسبت به بازپیرایی تعاونی خود اقدام کند.

مدیر پایانه‌های شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه ترمینال شهید کاویانی دارای ۱۸۰ هزار مترمربع مساحت و متعلق به شهرداری است گفت: زمینی در بزرگراه امام خمینی(ره) به مساحت پنج هکتار برای ساخت پایانه مسافربری در نظر گرفته شده بود که راه‌آهن با آن موافقت نکرد که خریداری کنیم بنابراین دستور کار ترمینال شهید کاویانی اکنون ساخت محوطه است.

شهرداری باید پنج درصد عوارض بلیت را صرف خدمات‌رسانی در ترمینال کند

خرمی سرپرست پایانه‌های مسافربری استان کرمانشاه گفت: براساس قانون پنج درصد هزینه بلیت به حساب شهرداری واریز می‌شود و تمامی خدمات رفاهی شامل سرویس‌های بهداشتی، آسفالت، محصور کردن پایانه، فضای سبز و پارکینگ عمومی برای شهروندان به عهده شهرداری است.

وی عنوان کرد: براساس ماده ۶ بند دو قانون ساخت و ساز در پایانه‌ها، شهرداری باید پنج درصد عوارضی که دریافت می‌کند برای خدمات‌رسانی هزینه کند و چنانچه پنج سال یکبار نیز انجام شود نمود دارد و هرچند این موضوع بارها تذکر داده شده اما هنوز به جواب معقولی نرسیده‌ایم.

خرمی با بیان اینکه پایانه باید محصور باشد اما اینگونه نیست گفت: اداره کل حمل و نقل و راهداری ۹۰ درصد امنیت را فراهم کرده است اما جای تأسف دارد که شهرداری در این زمینه بسیار کوتاهی می‌کند.

وی بیان کرد: پایانه تابلو هر شهر است اما متأسفانه برخلاف سایر استان‌ها سالن انتظاری برای مسافران و توقف آن‌ها وجود ندارد و این موضوع به عهده شهرداری است اما با وجود مکاتبات و تذکرات بسیار عملیاتی نشده است.

ساختار فیزیکی پایانه شهید کاویانی رقابت را از تعاونی‌ها و انتخاب را از مسافران سلب می‌کند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در گذشته دلالان در ترمینال‌های مسافری حق انتخاب را از مسافران سلب کرده بودند بیان کرد: در کرمانشاه بیش از ۱۱ ماه روی این موضوع اقدامات کارشناسی انجام شد و اکنون ترمینال شهید کاویانی کرمانشاه به عنوان الگو در کشور مطرح است.

کرمی با بیان اینکه اکنون در پایانه مسافربری کرمانشاه دلال و جارچی وجود ندارد گفت: ساخت و ساز پایانه‌ها، ورود و خروج، کنترل غرفه‌ها و تمام اقدامات زیرساختی از سال ۵۹ به بعد به عهده شهرداری است و حمل و نقل و راهداری تنها خدمات ارائه می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به نبود زیرساخت کافی در ترمینال شهید کاویانی از چند سال گذشته برای جابه‌جایی آن برنامه‌ریزی شده بود و براساس آخرین گزارش مقرر شد در کنار ایستگاه راه‌آهن پایانه مسافربری ساخته شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه نحوه چیدمان و ساختار فیزیکی پایانه به گونه ای است که رقابت را از شرکت‌ها و انتخاب را از مسافر سلب می‌کند گفت: مقرر شده سالنی همچون تمام پایانه‌ها در پایانه کرمانشاه ایجاد شود که تمام تعاونی‌ها در آن سالن مستقر باشند و مسافر حق انتخاب داشته باشد و براساس اعلام شهرداری تأمین اعتبار شده است.

کرمی افزود: در گذشته برای ایجاد زیرساخت‌ها در پایانه‌ها تسهیلاتی به شهرداری پرداخت می‌شد و در ازای آن پایانه باید براساس پلان طراحی شده از سوی حمل و نقل و راهداری ساخته می‌شد اما متأسفانه این طرح در برخی از استان‌ها از جمله کرمانشاه اجرا نشد و مهلت این تسهیلات نیز به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه اکنون در پایانه‌ها خدمات مناسب به اغذیه‌فروشان داده می‌شود و خدمات در زمینه حمل و نقل در حداقل قرار می‌گیرد گفت: اعتبارات شهرداری نیز در این زمینه محدود است.

روزانه ۵۵۰۰ نفر توسط ۳۰۰ اتوبوس در کرمانشاه جابه‌جا می‌شوند و این موضوع توجه بیش از پیش دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری برای ساماندهی پایانه‌های مسافربری را می‌طلبد و این در حالی است که شهرداری براساس قانون بخشی از هزیه بلیت را برای خدمت‌رسانی به مسافران و وضعیت پایانه دریافت می‌کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*